Czy dieta może mieć wpływ na zaburzenia erekcji?

Przed publikacją artykułu przeprowadziliśmy dokładną kontrolę jakości, żeby upewnić się, że treści są rzetelne, obiektywne i aktualne. Nasz zespół to najlepsi kliniczni seksuolodzy. Poznaj nasz proces tworzenia treści.
Czy dieta może mieć wpływ na zaburzenia erekcji?

Zaburzenia erekcji mają miejsce, kiedy mężczyzna ma trudności z uzyskaniem lub utrzymaniem erekcji.

Problem z osiągnięciem lub utrzymaniem erekcji najczęściej nie powinno być powodem do niepokoju, ale może mieć zły wpływ na jakość Twojego życia i prowadzić do:

  • Stresu w relacji,
  • Niepokoju,
  • Kompleksów.

Według badania z 2016 roku, przyczyny zaburzeń erekcji mogą być fizyczne lub psychiczne.

Przyczyny fizyczne mogą dotyczyć:

  • Układu naczyniowego,
  • Gospodarki hormonalnej,
  • Układu nerwowego,

Poza tym osoby z chorobami układu krążenia i innymi schorzeniami mogą mieć większe ryzyko wystąpienia zaburzeń seksualnych. Stres, lęk i depresja również mogą się do tego przyczyniać.

Podobne: Co jeść na zwiększenie libido? Jedzenie na potencje

Istnieją różne możliwości leczenia zaburzeń seksualnych, w zależności od podłoża problemu. Lekarz może zalecić Ci następujące kroki:

  • Leki, takie jak Cialis, Levitra, Viagra,
  • Terapię z użyciem testosteronu,
  • Operację polegającą na usunięciu blokady naczyń krwionośnych lub umieszczeniu implantu

Jednak zmiana stylu życia i diety także mogą pomóc, w połączeniu z leczeniem lub też nie.

Tryb życia i dieta

Zmiany w diecie i stylu życia mogą zmniejszyć ryzyko wystąpienia chorób prowadzących do zaburzeń erekcji, takich jak otyłość i choroby układu krążenia.

Takie zmiany mogą pomóc również w radzeniu sobie ze stresem i w poprawie ogólnego stanu zdrowia, a to z kolei może przyczynić się do lepszego życia seksualnego.

Przyzwyczajenia dotyczące zdrowego trybu życia, które mogą wesprzeć w radzeniu sobie z zaburzeniami erekcji, obejmują:

  • Trzymanie się zbilansowanej i pożywnej diety,
  • Często uprawiany ruch,
  • Utrzymanie odpowiedniej wagi,
  • Unikanie palenia wyrobów tytoniowych i ograniczenie spożywania alkoholu,
  • Dzielenie ze swoim partnerem intymnych chwil, które nie potrzebują seksu,

Istnieją oficjalne badania, które sugerują związek między dietą a zaburzeniami erekcji. Badanie z 2018 roku sugeruje nam, że [1]:

  • Problemy z potencją rzadziej występują wśród osób stosujących dietę śródziemnomorską,
  • Osiągnięcie poprawnej wagi eliminuje problemy seksualne u osób z otyłością lub nadwagą,
  • Osoby przestrzegające zasad diety śródziemnomorskiej mogą mieć niższą jakość spermy.

Na diecie śródziemnomorskiej je się głównie roślinne potrawy z rybami i skromną ilością mięsa. Dieta stawia na świeże produkty wysokiej jakości. Ignoruje za to duże ilości mięsa i przetworzoną żywność.

Spożywaj kakao

Według niektórych badań spożywanie pokarmów bogatych we flawonoidy może pomóc w zmniejszeniu ryzyka wystąpienia zaburzeń erekcji [2].

Spożywanie każdego dnia chociaż 50 mg flawonoidów może zmniejszyć ryzyko wystąpienia zaburzeń erekcji o 32%. Potwierdza to badanie z 2018 roku [3].

Pokarmy bogate we flawonoidy to przede wszystkim:

  • Kakao
  • Gorzka czekolada
  • Orzechy i ziarna
  • Owoce i warzywa
  • Wino

Flawonoidy przynoszą mnóstwo korzyści – przede wszystkim usprawniają przepływ krwi i stężenie tlenku azotu we krwi. Te 2 elementy mają ogromny wpływ na uzyskanie i utrzymanie erekcji.

Wybierz pistacje

Ten smaczny zielony orzech może być czymś więcej niż pyszną przekąską.

Badanie z 2011 roku mówi nam o 17 mężczyznach, którzy przez 21 dni dzień w dzień spożywali po 100 g pistacji. Wyniki okazały się dobre, ponieważ nastąpiła ogólna poprawa dla [4]:

  • Osiągnięcia i utrzymania erekcji
  • Ciśnienia krwi
  • Poziomu cholesterolu

Pistacje zawierają zdrowe tłuszcze, przeciwutleniacze, błonnik i białka roślinne. Mogą one wpływać na zdrowie układu sercowo-naczyniowego i produkcję tlenku azotu.

Wybierz arbuza

Arbuz to bogate źródło składnika, który nazywa się likopen. Daje on mnóstwo właściwości zdrowotnych.

W badaniu z 2012 roku likopen poprawił zaburzenia erekcji u szczurów z cukrzycą, co skłoniło naukowców do zasugerowania, że składnik ten może stać się opcją leczenia.

Podobne: Arbuz na potencję – Czy działa jak „naturalna viagra”?

Likopen znajdziesz również w takich owocach i warzywach, jak:

  • Grejpfrut
  • Pomidor
  • Czerwona papryka

Innym ważnym składnikiem jaki znajdziemy w arbuzie jest cytrulina, która poprawia przepływ krwi i rozluźnia naczynia krwionośne.

Według naukowców dodanie kombinacji resweratrolu i l-cytruliny do terapii PDE5i może pomóc pacjentom, którzy są zdania, że zwykłe leczenie nie działa satysfakcjonująco poprawnie [5].

Spożywaj kawę

W 2015 roku sprawdzono czy istnieje związek między spożyciem kawy a zaburzeniami erekcji. W badaniu wzięło udział aż blisko 4000 mężczyzn. Wyniki wykazały, że zaburzenia erekcji występowały częściej u osób, które spożywały mniej kawy lub w ogóle [6].

To potwierdza, że kofeina działa asekurująco.

Natomiast nowsze badanie z 2018 roku nie zauważyło żadnego połączenia między piciem kawy a zaburzeniami erekcji [7].

Badanie to opierało się na danych spośród ponad 21 tysięcy mężczyzn w wieku 40-75 lat i obejmowało zarówno kawę zwykłą, jak i bezkofeinową.

Alkohol, tytoń i leki

Nie jest do końca pewne, że alkohol ma wpływ na zaburzenia erekcji. Badanie z 2018 roku, w którym wzięło udział 84 męzczyzn uzależnionych od alkoholu, podaje, że 25% uczestników cierpiało na zaburzenia erekcji [8].

W międzyczasie przegląd opublikowany w tym samym roku obejmował dane dotyczące 154 295 mężczyzn.

Wyniki mówią, że niewielkie konsumowanie alkoholu może zmniejszyć ryzyko pojawienia się zaburzeń erekcji, podczas gdy picie śladowych ilości alkoholu lub w ogóle, nie wydaje się mieć żadnego wpływu.

Badanie z 2010 roku z udziałem ponad 800 osób wykazało, że ci, którzy pili 3 lub więcej drinków tygodniowo i palili wyroby tytoniowe, byli bardziej narażeni na problemy ze erekcją niż ci, którzy pili rozsądniej.

Podobne: Czy nikotyna naprawdę ma wpływ na zaburzenia erekcji?

Natomiast osoby, które nie paliły, które wypiły tę samą ilość, nie wydawały się mieć podwyższonego ryzyka.

Jedna z publikacji naukowych zauważa, że więcej niż połowa mężczyzn będzie miała jakiś poziom zaburzeń seksualnych po 40-stce, ale odsetek ten jest zauważalnie większy u osób palących [9].

Autorzy uważają, że dzieje się tak pewnie dlatego, bo palenie papierosów może uszkodzić układ naczyniowy, co ma wpływ na ukrwienie penisa.

Szansa wystąpienia zaburzeń seksualnych mogą również spotęgować niektóre leki. Jednakże nie każdy lek wykazuje takie działanie.

A co z naturalnymi suplementami?

Jak podaje National Center for Complementary and Integrative Health (NCCIH) nie ma wystarczających dowodów, aby potwierdzić, że jakakolwiek terapia uzupełniająca może mieć wpływ na zaburzenia erekcji [10].

Jeśli chcesz sprawdzić alternatywną opcję, najpierw koniecznie porozmawiaj ze swoim lekarzem, aby mieć pewność, że terapia jest dla Ciebie bezpieczna.

Niżej przedstawione suplementy mogą być pomocne:

  • Dehydroepiandrosteron (DHEA)
  • Propionylo-L-karnityna
  • Żen-szeń

Warto wiedzieć, że na rynku suplementów można znaleźć także środki często nazywane „ziołową viagrą”.

NCCIH ostrzega, że te suplementy mogą:

  • Być zanieczyszczone
  • Zawierać niebezpiecznie wysokie dawki niektórych składników
  • Wchodzić w interakcje z innymi lekami

NCCIH zachęca także ludzi do unikania preparatów, które:

  • Obiecują rezultaty w 30-40 minut
  • Sprzedawane są w pojedynczych dawkach
  • Są sprzedawane jako alternatywa dla zatwierdzonych leków

Etykiety na tych preparatach wielokrotnie nie udostępniają wszystkich składników, które być może mogą być niebezpieczne.

Zawsze skonsultuj się ze swoim lekarzem przed wypróbowaniem nowego środka, aby upewnić się, czy będzie on działać bezpiecznie.

Podsumowanie

Zaburzenia erekcji dotykają wielu mężczyzn, zwłaszcza gdy się starzeją. Przyczyn jest wiele, a lekarz może pomóc Ci upewnić się, dlaczego występują zaburzenia erekcji. Może to obejmować badania pod kątem podstawowych problemów zdrowotnych.

Lekarz może również pomóc w opracowaniu odpowiedniego planu leczenia.

Połączenie aktywności fizycznej ze zdrową, zbilansowaną dietą pomoże Ci zachować ogólny stan zdrowia i lepsze samopoczucie. Może to również mieć dobry wpływ na Twoje życie seksualne.

Na jaką ocenę zasługuje ten artykuł?
[Łącznie głosów: 1 Średnia ocena: 5]

Artykuł zweryfikowany przez Cezary Wysocki

Nazywam się Cezary Wysoki i jestem bardzo doświadczonym psychoterapeutą. Ukończyłem psychoterapię na Uniwersytecie Warszawskim, co pozwoliło mi podjąć kolejny wymagający kierunek - Po paru latach ciężkiej pracy stałem się certyfikowanym seksuologiem klinicznym. Udało mi się zdobyć prestiżowe wyróżnienia takie jak Certyfikat Superwizora Psychoterapii Zaburzeń Seksualnych oraz Certyfikat Seksuologa Klinicznego. W mojej pracy każdego dnia pomagam osobom borykającym się z zaburzeniami seksualnymi i stąd padł pomysł na założenie portalu e-Seksuolog.pl. Doskonale zdaję sobie sprawę z tego jak wiele osób wstydzi się swojego problemu. Chciałbym, żeby wizyta na tej stronie była pierwszym krokiem w stronę skutecznego leczenia.

Udostępnij ten post

Zastrzeżenie: Wskazówki i sugestie wymienione w artykule służą wyłącznie celom informacyjnym i nie powinny być interpretowane jako profesjonalna porada medyczna. Zawsze skonsultuj się z lekarzem przed rozpoczęciem jakiegokolwiek ćwiczenia lub wprowadzeniem jakichkolwiek zmian w diecie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.