Jak zwiększyć libido? 10 sposobów dla kobiet i mężczyzn

Przed publikacją artykułu przeprowadziliśmy dokładną kontrolę jakości, żeby upewnić się, że treści są rzetelne, obiektywne i aktualne. Nasz zespół to najlepsi kliniczni seksuolodzy. Poznaj nasz proces tworzenia treści.
Jak zwiększyć libido? 10 sposobów dla kobiet i mężczyzn

To normalne i naturalne, że popęd seksualny, znany również jako libido, zmienia się z czasem. Na libido wpływa wszystko, od codziennego stresu po wahania hormonów, a do tego naturalnie zmniejsza się, do pewnego stopnia, wraz z wiekiem. Jednak możliwe jest utrzymanie zdrowego popędu seksualnego nawet w podeszłym wieku.

Chociaż to naturalne, że popęd seksualny zmienia z czasem, pomocne może być wykluczenie wszelkich medycznych przyczyn niskiego libido. Jeśli masz jakiekolwiek problemy zdrowotne, w tym nagłą lub drastyczną zmianę popędu seksualnego, zwróć się o pomoc do lekarza.

Jeśli chcesz mieć silniejsze pragnienie intymności niż obecnie, istnieje wiele prostych sposobów na poprawę popędu seksualnego.

Czytaj dalej, aby poznać 10 sposobów na zwiększenie libido.

1. Sprawdź swoje leki

Trudno jest czuć pożądanie seksualne, kiedy czujesz niepokój, a to przekłada się klinicznie. W rzeczywistości udowodniono, że lęk pogarsza dysfunkcję seksualną [1].

Istnieje wiele różnych rodzajów zaburzeń lękowych, które w różny sposób wpływają na ludzi, którzy sobie z nimi radzą. Sposoby radzenia sobie z lękiem obejmują różne formy terapii, przyjmowanie leków przeciwlękowych lub naturalne sposoby, takie jak medytacja.

Jeśli masz do czynienia z lękiem, a także odczuwasz niepokój o seksualność, może to być jak obosieczny miecz, który jeszcze bardziej wpłynie na twoje libido. W takim przypadku radzenie sobie z lękiem w ogóle powinno pomóc.

2. Popraw jakość snu

Dobry sen jest kluczem do dobrego dnia. Zaburzenia snu wiążą się z wieloma różnymi problemami zdrowotnymi, w tym niskim libido i dysfunkcjami seksualnymi [2]. Jeśli masz poważne problemy ze snem, porozmawiaj ze swoim lekarzem o potencjalnych metodach leczenia.

Jeśli masz łagodniejszy problem, taki jak od czasu do czasu zmagasz się z bezsennością, lub doświadczasz gonitwy myśli, gdy próbujesz zasnąć, możesz wypróbować metody poprawy swoich nawyków związanych ze snem.

3. Wypróbuj naturalne środki zaradcze

Badania wykazały, że niektóre naturalne środki obiecujące zwiększenie libido niosą ze sobą ryzyko przewyższające korzyści, podczas gdy inne są skuteczne i nie mają skutków ubocznych [3].

Istnieje kilka różnych naturalnych ziół i adaptogenów (tj. substancji, które, jak wykazano, łagodzą depresję i zmęczenie) [4], które poprawiają wszystko, od libido po męskość i płodność. Niektóre z najpopularniejszych to maca, żeń-szeń i ginko biloba.

Maca

Korzeń peruwiański znany jako Maca jest jednym z najlepiej zbadanych ziół afrodyzjakalnych. Mimo to badania są bardziej wstępne, ponieważ przemysł suplementów nie jest tak finansowany jak przemysł farmaceutyczny [5].

Możesz znaleźć macę w postaci sproszkowanej, aby dodać ją do koktajli lub możesz ją przyjmować w formie tabletek. Możesz również przygotować napoje z macą, aby zwiększyć swoje podniecenie.

Żeń-szeń

Wykazano, że inny korzeń ziołowy, żeń-szeń, ma pozytywny wpływ na libido i funkcje seksualne [6].

Wykazano, że jeden rodzaj żeń-szenia, znany jako koreański czerwony żeń-szeń, jest szczególnie skuteczny w poprawie popędu seksualnego kobiet w okresie menopauzy [7].

Żeń-szeń jest dostępny w postaci suszonej w postaci proszku lub tabletek i jest powszechnie stosowany w koreańskiej żywności.

Miłorząb dwuklapowy

Ginkgo biloba to zioło, które jest używane w formie ekstraktu. Ekstrakt z Gingko Biloba (GBE) jest używany do fizycznej strony niskiego libido; może zwiększyć popęd płciowy ze względu na wpływ na przepływ krwi. W szczególności GBE zwiększa przepływ krwi do okolic narządów płciowych. Wykazano, że zwiększa pożądanie seksualne i satysfakcję [8].

Jako ekstrakt, GBE jest dostępny w postaci nalewki lub w postaci płynnej kapsułkowanej.

4. Jedz żywność poprawiającą libido

Chociaż nie ma magicznego jedzenia, które natychmiastowo zwiększy twój popęd seksualny, za ideą afrodyzjaków kryje się wiele prawdy. Te produkty są bardziej skoncentrowane na dostarczaniu kluczowych składników odżywczych i mają dobre właściwości niż magiczne „naciskanie odpowiednich guzików”, aby zapragnąć seksu.

Podobne: 30 produktów spożywczych i ziół, które mogą podnieść Twój popęd seksualny

Niektóre rodzaje żywności, które są dobre dla libido, obejmują:

  • Pokarmy bogate w cynk, które regulują poziom testosteronu i wytrzymałość, takie jak ostrygi, czerwone mięso i orzeszki pinii
  • Wzmacniacze wytrzymałości i krążenia, takie jak świeże produkty, produkty pełnoziarniste i rośliny strączkowe
  • Pokarmy o wysokiej zawartości flawonoidów, które pomagają zapobiegać dysfunkcjom seksualnym, takie jak cytrusy, papryka, herbata i kakao

5. Ogranicz żywność obniżającą libido

Pokarmy, które mogą poprawić Twój popęd seksualny, są znane jako afrodyzjaki, a produkty, które mogą go jeszcze bardziej zmniejszyć, nazywane są anafrodyzjakami.

Podobnie jak żywność afrodyzjakowa nie może w magiczny sposób wprowadzić Cię w nastrój na seks, tak samo mało prawdopodobne jest, aby żywność anafrodyzjakowa wyprowadziła Cię z tego nastroju.

Ale w odwrotnym kierunku, ponieważ żywność afrodyzjakowa oferuje składniki odżywcze poprawiające funkcje seksualne, żywność anafrodyzjakowa zawiera składniki odżywcze lub właściwości, które mogą obniżyć twoje zdrowie seksualne. Te produkty spożywcze obejmują:

  • Wysoka zawartość tłuszczów nasyconych w smażonych potrawach prowadzi do zatkania tętnic i zmniejszenia przepływu krwi
  • Soja, która może zwiększać estrogen
  • Tłuszcze wielonienasycone, takie jak olej roślinny, mogą obniżać poziom testosteronu
  • Wysoka zawartość sodu, który podnosi ciśnienie krwi
  • Pokarmy wymagające do przetworzenia insuliny, takie jak biała mąka i cukier, mogą obniżyć poziom testosteronu [9]

6. Ćwicz więcej

Nie brakuje korzyści, jakie nasze ciało czerpie z aktywności fizycznej, ale możesz dodać lepszy popęd seksualny do i tak długiej listy korzyści jakie dają ćwiczenia.

Udowodniono, że ćwiczenia fizyczne zwiększają libido [10]. Aktywność fizyczna poprawia popęd płciowy na wiele sposobów. Są to między innymi:

  • pozytywny obraz własnego ciała
  • poprawa zdrowia układu krążenia i nastroju
  • zwiększona aktywność współczulnego układu nerwowego
  • poprawa funkcjonowania układu hormonalnego

Podobnie jak wszelkie formy ćwiczeń są lepsze niż żadne, nie ma zasad dotyczących tego, jakie działania zwiększające sprawność należy wypróbować, jeśli ćwiczysz w celu poprawienia popędu seksualnego.

Rób to, co lubisz najbardziej, ponieważ najlepiej będzie się tego trzymać, a zwiększone libido będzie tylko jedną z wielu korzyści prozdrowotnych.

7. Pracuj nad swoim związkiem

Im dłużej jesteś w związku, tym częściej czujesz, że chemia seksualna między tobą a twoim partnerem lub partnerami zanikła. Brak poczucia seksualnego lub podekscytowania swoim partnerem może okazać się trudnym do wejścia w nastrój intymności z nim.

Można to rozwiązać, pracując wspólnie nad swoim związkiem. Możesz wypróbować terapię seksualną razem, terapię dla par, randki, jechać razem na wakacje lub wykonywać bardziej celowe wspólne kontakty. Im lepszy jest twój związek emocjonalnie, tym bardziej prawdopodobne jest, że będziesz chciał być intymny ze swoim partnerem.

8. Leczenie depresji

Depresja może mieć negatywny wpływ na libido, podobnie jak lęk. Kiedy ludzie cierpią na depresję, dysfunkcje seksualne są powszechne [11].

Podobnie, gdy leczy się depresję, funkcje seksualne i pożądanie ulegają poprawie. Podobnie jak lęk, możesz leczyć depresję za pomocą terapii, leków i/lub naturalnych metod leczenia.

Jeśli masz niskie libido spowodowane przez leki na depresję, może to być szczególnie frustrujące. Możesz porozmawiać z lekarzem na temat innego sposobu radzenia sobie z depresją, jeśli brak libido sprawia, że czujesz się bardziej przygnębiony.

9. Zaakceptuj swoje ciało

Czasami ludzie doświadczają niskiego popędu seksualnego, ponieważ nie czują się komfortowo w swoim ciele. Jednym ze sposobów skutecznego radzenia sobie z tą trudnością jest praktykowanie neutralności ciała.

To idea akceptowania swojego ciała takim, jakie jest, bez próbowania pokochania go, kiedy wydaje się to niemożliwe, i za wdzięczność za funkcje, które może wykonywać.

Neutralność ciała może być praktykowana na wiele różnych sposobów, począwszy od tego, jak wybierasz ubrania, które nosisz, do tego, jak wybierasz jedzenie, które spożywasz. Ponadto ma wiele korzyści dla zdrowia psychicznego, z których niektóre, takie jak obniżenie stresu, naturalnie poprawiają popęd seksualny.

10. Ogranicz alkohol i inne substancje

Nie powinno dziwić, że alkohol i narkotyki mogą mieć negatywny wpływ na Twój popęd seksualny.

Chociaż alkohol może w tej chwili wydawać się wzmacniaczem libido, w rzeczywistości działa depresyjnie, więc początkowy wzrost pragnienia seksu jest tylko tymczasowy.

Alkohol może mieć negatywny wpływ na części ciała, które są ważne dla funkcji seksualnych i popędu, od przepływu krwi po funkcjonowanie narządów.

Podobne: Piwo a potencja – Czy picie piwa pogarsza sprawność seksualną?

Jeśli odczuwasz wzrost libido po piciu, postaraj się ograniczyć spożycie do jednego kieliszka wina lub drinka. Więcej nie znaczy lepiej, jeśli chodzi o alkohol i funkcje seksualne.

Narkotyki rekreacyjne, takie jak kokaina, mogą w danej chwili sprawić, że poczujesz się bardzo dobrze. Mogą również dać ci poczucie, że w danej chwili masz wyższy popęd seksualny.

Jednak ze względu na to, w jaki sposób narkotyki mogą niszczyć chemikalia poprawiające samopoczucie, zalewają nimi twoje ciało, a następnie pozostawiają Cię wyczerpanym. Tak więc w tym królestwie wyrządzają znacznie więcej szkody niż pożytku.

Używanie narkotyków rekreacyjnych powinno być ogólnie ograniczone dla ludzi, ale jeśli doświadczasz niskiego popędu seksualnego, jest to tym bardziej powód, aby ich unikać.

Podsumowanie

Popęd seksualny zmienia się naturalnie, ale istnieje wiele sposobów, aby w razie potrzeby skierować swój na ścieżkę poprawy. Wypróbuj jedną lub więcej z naszych rekomendacji, aby czuć się i funkcjonować tak, jak chcesz.

Na jaką ocenę zasługuje ten artykuł?
[Łącznie głosów: 2 Średnia ocena: 5]

Artykuł zweryfikowany przez Magda Czarnecka

Specjalizację klinicznej seksuolożki uzyskałam kończąc Uniwersytet Warszawski. Poza tym uzyskałam liczne dyplomy i certyfikaty, które tylko podkreślają moją wiedzę i umiejętności. Od wielu lat wspieram pary w trudnych momentach i staram się pomagać im tak mocno jak to możliwe. Teraz postanowiłam zacząć dzielić się moją wiedzą za darmo na tej stronie. Być może w przyszłości moje publikacje pojawią się na innych serwisach. Poza pracą, prowadzą dość aktywne życie prywatne. Mam dwójkę dzieci i kochającego męża. Uwielbiam chodzenie po górach, grę w tenisa ziemnego oraz długie wypady rowerowe. Staram się również wspierać mniejszości w walce o ich prawa - "Żyj i daj żyć innym".

Udostępnij ten post

Zastrzeżenie: Wskazówki i sugestie wymienione w artykule służą wyłącznie celom informacyjnym i nie powinny być interpretowane jako profesjonalna porada medyczna. Zawsze skonsultuj się z lekarzem przed rozpoczęciem jakiegokolwiek ćwiczenia lub wprowadzeniem jakichkolwiek zmian w diecie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.